Jak připravují sjezdovky v Americe

 

O jakém středisku britský cyklus je

Kanadské středisko Whisthler Blackcomb se řadí se mezi největší lyžařské středisko Severní Ameriky a možná i jedno z nejlepších středisek na světě. Vzdálené je 120 km od Vancouveru a rozprostírá se v nadmořské výšce 653 – 2284 m n. m. Rozkládá se na dvou kopcích, vyšším Blackcombu a nižším Whistleru. V roce 2010 ve středisku probíhaly zimní olympijské hry.

Středisko o rozloze přes 30 km2 ročně přivítá 2 miliony lyžařů a snowbordistů. Nabízí sportovcům lehké, středně těžké i těžké sjezdovky včetně značených tras vedoucích lesem či tras úchvatných kuloárů mezi skalami. Nechybí ani fun parky s rampami, skoky a klopenými zatáčkami a trať na snowcross. Přepravu zajišťuje osmnáct sedačkových lanovek, sedm kabinkových a třináct kotvových vleků.

      

 

200 km sjezdovek čeká na svoji úpravu

Všechny sjezdovky čeká před slavnostním otevřením nové sezóny dokonalá úprava. Na úpravu mají pouhých 5 dnů. Žádná část střediska nesmí být otevřena dřív, dokud nejsou sjezdovky dokonale bezpečné a upravené pro lyžování. Musí být zaplněné všechny díry a překryté všechny kameny. K úpravě jsou potřeba kvalitní stroje, jakým je např. PistenBully 600 Polar, dlouhý 10 m a vážící 11 tun, poháněný téměř 500 koňskými silami. Tento stroj je jedním z nejpokročilejších sněhových pásových vozidel, který byl kdy sestrojen. Je to nejvýkonnější vozidlo vhodné do vysokohorského terénu pro přemísťování sněhu a ledu a úpravu vysoko položených sjezdovek.

Flotila 39 pásových vozidel každodenně operuje na 200 km sjezdovek a mění tak nebezpečné oblasti v dokonale uhlazené sjezdové tratě. Z kabiny rolby se na svět rolbaři dívají shora a otevírá se jim krásný výhled do otevřených krajin. Ročně tu spadne okolo 27 mil. tun sněhu. Počasí se tady dokáže změnit během chvíle. Jindy prosluněné království jako z pohádky se může v okamžiku změnit v nebezpečnou zónu se smrtícími lavinami a ledovými srázy. Při sněhové bouři přibyde až 75 cm nového sněhu, se kterým si musí rolbaři umět poradit. Vždy dřív, než se vydají na svahy, musí si poslechnout sněhovou předpověď, která je pro ně velice důležitá. Kontrolu stabilního podkladu provádí místní horská služba, bez jejich svolení se na svahy nesměji vydat. Řidiči v nich proto musí mít naprostou důvěru.

      

 

Úprava vysoko položených sjezdovek

Na nejvýše položených sjezdovkách se místy tvoří hluboké závěje, které je třeba upravit. Sníh se tady musí nejprve přerýt a hned zase upěchovat, aby byl svah bezpečný. O to náročnější úprava je, když napadne najednou velké množství sněhu. To se potom stává úprava těchto vysoko položených sjezdovek velmi náročným testem jak pro stroje PistenBully, tak i pro samotné řidiče. Stroj má na těchto prudkých sjezdovkách tendenci prokluzovat a nekontrolovatelně sesouvat dolů. Na řadu přichází lano navijáku, kterým se rolba přichytí ke třímetrovému stožáru. Ten je ukotven hluboko ve skále. Takto připevněná rolba se pomocí lana s navijákem spouští ze svahu dolů. Naviják slouží jako bezpečnostní systém chránící její sesunutí, či převrácení. Kotvící lano je tak silné, že by udrželo najednou 10 rodinných vozů. Zpět nahoru se rolba dostane pomocí plného tahu navijáku. Kontrolu funkčnosti lana hlídá pod kapotou sensor, který skenuje lano a hledá, zda v něm nejsou poškozená nebo oslabená místa. Pokud narazí na chybu, spustí se spínač a zapne se alarm. To značí, že je nutné stroj překontrolovat, aby nedošlo ke katastrofě ve formě přetržení lana. Kontrola strojů probíhá každý den v servisním oddělení týmem 24 mechaniků. Všechny stroje, které vyrazí do terénu, musí být v naprosto perfektním stavu. Rolbaři si musí poradit s poruchami i během své práce na sjezdovkách. Pokud je závada na stroji vážná, vysílačkou si zavolají o pomoc. V neustálém kontaktu se servisním oddělení jsou během celé své práce při úpravě sjezdových tratí.  

Podmínky k práci se velmi rychle mění při zapadání slunce. Náhle se setmí a pohled na svět z kabiny je podstatně menší. Ze širokého pohledu se aktuální pohled zúží pouze na to, co ozáří reflektory rolby. Za tmy musí být řidiči obzvlášť opatrní, protože některé svahy mají na okraji příkrý útes s 300m hloubkou. Rolba je pro tyto případy vybavena speciálními světlomety na střeše kabiny. Svítí takovou intenzitou, že je plocha viditelná téměř jako ve dne. Díky světlometům se rolba může pohybovat po nebezpečných terénech i dlouho do noci.

      

      

 

Odstraňování sněhu ze sněhových převisů

Horská služba kontroluje každý den také sněhové převisy, aby nedošlo k sesunu laviny, a tím nebyly ohroženy životy lyžařů v areálu. Pokud vyhodnotí nebezpečí sesunu, sami pomocí dynamitu lavinu odstřelí. Uvolní se tak 3 tuny sněhu, které je třeba odstranit. Odstraňování sněhu je většinou ve velmi náročných terénech a řidiči při odklízení musí být velice opatrní. Některé cesty vedoucí k místu jsou tak úzké, že po nich rolba tak tak projede. Odklízení se provádí pouze za dobrého počasí. To se ale hodně rychle mění. Často tu bývají velké vichry o rychlosti přes 100 km/h. Při bouři je to až 160 km/h a trvají i několik dní.

Odklízení a úprava tohoto sněhu je velice náročná. Několik týdnů ležel na převisu a tam ztvrdnul. S ním si ale rolba také dokáže poradit. Její důmyslný pohonný systém, který ji pomáhá projet jakýkoliv druh sněhu. Pásy mají na hranách speciální lišty z tvrzené ocele, aby pásy měly maximální přilnavost. Jsou účinné za všech okolností. Pásy jsou samozřejmě také každodenně kontrolovány servisním oddělením. Každoročně se jich vymění cca 100 ks a jejich výměna zabere asi jednu hodinu práce.

Další nebezpečí, které přineslo letošní teplejší počasí, jsou odhalená skaliska. Řidiči si musí dávat veliký pozor, aby na ně nenajeli. Stačí trocha nepozornosti a dojde ke katastrofě. Na odhalené kameny musí přemístit sníh díky obří radlici, která se ovládá velkou ovládací pákou, která nabízí velkou variabilitu ovládání. A pokud sníh taje a je ho málo, hledají ho na okrajích sjezdovek na často méně přístupných místech. V tuto chvíli hraje velkou roli přilnavost pásů otáčení na okraji srázu sjezdovky. K tomu pomůže rameno navijáku a tažnou silou se rolba dokáže otočit se i na malé ploše až o 180 stupňů bez uklouznutí.

      

     

 

Úprava olympijské tratě

Poslední, co je třeba před otevřením upravit, je nejprudší závodní sjezdovka nazývaná olympijská trať. Tato sjezdovka je používaná jako tréninkový svah kanadského národního teamu. Je dlouhá 3 km a někteří závodníci zde dosahu rychlosti až 100 km/h, proto úprava musí být bezchybná. K dokonalé a finální úpravě slouží speciální vybavení vzadu, a to sněžná fréze. Nože frézy tvrdý led rozsekají a znovu povrch uvedou do perfektní podoby. A co je největší a nejhezčí odměna za tuto náročnou práci? Je to pohled řidiče při výstupu za kabiny rolby. Vidí obrovskou změnu, ze zničené sjezdovky je znovu krásná a upravená sjezdová trať s manšestrem připravená na nadcházející den.

         

        

 

A co všechno kamarád rolba ve WHISTLER BLACKCOMB dokáže? 

Každý den musí být připravena k výjezdu na svah, ujede přes 7 km2 obtížného horského terénu, přemístí 6 mil. tun sněhu ročně za každého počasí. Rolba PistenBully je nejvýkonnější stroj brázdící horské svahy díky své dokonalé výbavě, která nad ostatními pásovými vozidly vyniká ve všech ohledech.

 

                                  

 

 

ZDROJ: ČT2, Velké stroje zblízka –Superrolba