Příprava dokonalých sjezdovek v Itálii

 A o čem reportáž je

Zimní sezóna se kvapem blíží, a to bylo zřejmě námětem reportáže TV Nova v pořadu Koření odvysílaném dne 3.12.2016. Dokument byl natočen v italském Trentinu, který je jednou z nejoblíbenějších destinací v Evropě. Příprava dokonalých sjezdovek se tu stala na několik měsíců úkolem číslo jedna. Na vítěze ankety o nejlépe upravený resort, kterým se stalo Pampeago Predazzo, se reportéři zajeli osobně podívat a natočili zajímavou reportáž.

 

                                               

 

Výzva pro rolbaře

Do Pampeaga se sjíždějí týden co týden tisíce lyžařů z celého kontinentu. Obdivuhodné je, že tu Čechy považují za velmi náročné sportovce. Po každodenním návalu lyžařů zůstávají na sjezdovkách hromady rozježděného sněhu, na které by se už bez úpravy odvážil málokdo. Vypadají prostě jako tankodrom. A to je výzva pro místní rolbaře. Nastává jejich čas a sjezdovky budou patřit do půlnoci jen jim. Roky sehraná parta má jakousi svoji tradici, bez které by to v Itálii ani jinak nešlo. Práci zahajují poradou u kávy, poté vytahují svoje naleštěné stroje z garáží a vyráží zkrotit muldy, boule a všechny nerovnosti na sjezdovkách, které po lyžařích zůstaly. Upravit sjezdovky v Pampeagu trvá 6, někdy i 7 hodin. Jezdí většinou 6 strojů a délka úpravy sjezdovek prý nejvíce záleží na kvalitě sněhu. Zajímavostí je, že k řízení takového stroje není na Pampeagu potřeba žádné speciální oprávnění. Rolby se tu pohybují výhradně na soukromých pozemcích. Pochlubit se můžou prvním místem v anketě o nejlépe upravené sjezdovky v Evropě zveřejněné jedním předním lyžařským magazínem.

 

O skiareálu  Latermár

Pampeago Predazzo je součástí lyžařského areálu Latemar, kde jezdí večer co večer celkem 14 roleb a celý resort má celkem 48 km sjezdovek. Mají tu tak široké sjezdovky, že na některé nestačí ani 10 robel vyrovnaných vedle sebe. Některé úseky se musí upravovat vícekrát, a když začne během noci sněžit, musí rolbaři skočit do kabin i během noci. Jedná se o velmi trpělivou práci, na které si musí dát velice záležet. Nejpečlivěji dbají na úpravu černé sjezdovky Pala Di Santa. Je to sjezdovka pro milovníky extrémů, dlouhá 2,5 km s převýšením 400 m. Upravovat se dá jen pomocí navijáku stroje PistenBully 600, na kterém se spouští tento 10tunový kolos dolů z kopce. Speciální zařízení z kopce rolbu přibrzďuje díky hydrostatickému pohonu. Tato mašinka je mezi rolbaři velmi oblíbeným modelem. Má šestiválcový motor Mercedes-benz o objemu téměř 13 ccm se spotřebou až 25/l nafty, která závisí na náročnosti terénu. První do styku se sněhem přichází radlice, která reguluje množství upraveného sněhu. Když je sněhu málo, rolbař radlici přizvedne a pustí si tam tolik sněhu, kolik potřebuje. Pásy pak zmrzlý sníh rozbijí a speciální frézy naruší. Vše zvládne až do max. hloubky 35 cm. A výsledek jeho práce? Výsledkem je dokonalý manšestr, který mají na starost tak zvané finišery. Vnitřní vybavení rolby můžeme přirovnat k luxusnímu vozu, k ruce mají půlkulatý volant, několik joysticků, spoustu ovládacích tlačítek a dokonce několik kamer, které ukazují prostor za rolbou. Samozřejmostí je i klimatizace kabiny, proto se tu cítí tak dobře.

 

Jak se hledají nástupci rolbařů

Majitelé resortu zajímají při výběru nového rolbaře hlavně zkušenosti a reference. Dlouholetou tradicí je, že si řidič sám důkladně vybírá svého nástupce. Na jeho výběr si dává opravdu záležet. Jeho názor je velice důležitý. Poslední měsíce pak jezdí spolu a vše, co se za ty roky naučil, svému nástupci předá a vše ho naučí. 

 

                                                                                      

 

A co si rolbaři přejí

Večery pro většinu návštěvníků hor bývají dobou odpočinku, či dokonce spánku a parta rolbařů řádí po sjezdovkách a je z rovna v nejlepším. Kochají se úžasnou krajinou Dolomit, která ukazuje své krásy v nočním světle. Přitom ale myslí pouze na jedno, aby tato jasná a čistá obloha vydržela a oni nemuseli znovu ve čtyři ráno začínat nanovo.

 

ZDROJ: TV NOVA, Koření